Jak na citlivé zuby?

Máte citlivé zuby na studené a horké? Zpozorněte.

Způsobuje vám pití vychlazeného či horkého nápoje nesnesitelnou bolest zubů? Citlivé zuby jsou nepříjemným problémem, který dokáže znepříjemnit každodenní život. Co tento problém způsobuje a jak ho řešit? Podle odborníků pomůže správná technika čištění zubů a výběr vhodné zubní pasty.

Ze všeho nejdříve odhalte příčinu

Existuje mnoho důvodů pro zvýšenou citlivost zubů. „Kromě porušené zubní skloviny a obnažených zubních krčků může být důvodem zvýšené citlivosti zubní kaz, následek periodontitidy, vznik zubního kamene, zlomený či uštíplý zub, čerstvá výplň, bělení a další procedury,“ říká MDDr. Jana Karbusická, zubní lékařka. Nejčastější příčinou však zůstává odhalení zuboviny, tzv. dentinu. „Dentin se nachází pod sklovinou a tvoří ji citlivá vrstva živé tkáně a kanálků, které jsou propojené s nervy zubů. Pokud dásně ustupují a zubovina se obnažuje, potraviny, které dříve žádnou bolest nevyvolávaly, mohou nyní spustit velmi bolestivou reakci,“ vysvětluje zubní lékařka.

Zajímavost: Věděli jste, že příčinou může být i eroze, která spočívá v naleptání zubu kvůli časté konzumaci kyselých nápojů či potravin? Ve výjimečných případech se můžete s odhalenou zubovinou dokonce narodit, nebo se setkat s krátkodobou citlivostí, která bývá způsobena například následkem již zmiňovaného bělení zubů. Tato citlivost však odezní.

Změňte techniku čištění zubů

Odhalení zuboviny je způsobeno mnoha faktory a jedním z nich je špatná technika čištění zubů, kdy člověk čistí zuby v horizontálních tazích příliš tvrdým zubním kartáčkem, používá zubní pastu s vysokým abrazivním účinkem a navíc na kartáček příliš tlačí. „Správná technika čištění nejen citlivých zubů vypadá přesně opačně. Na zuby při čištění netlačte a dělejte malé krouživé pohyby v oblasti krčků. Nicméně univerzální návod na čištění zubů neexistuje. Dalo by se říct, že se tvoří každému na míru, s čímž může být velmi nápomocný zubní lékař nebo dentální hygienistka,“ tvrdí Ing. Kateřina Králová, DiS., dentální hygienistka. Samotná technika čištění však bez působení ostatních faktorů, jako např. špatné postavení zubů a skusové poměry, nezpůsobí odhalení krčků. Dalším faktorem je tzv. fenotyp gingivy neboli typ dásně, který je vrozený. Všechny tyto faktory se dají do určité míry ovlivnit a zlepšit.

Pořiďte si měkký kartáček a speciální zubní pastu

Neméně důležité je používat měkký zubní kartáček, ideálně s rovně střiženými vlákny. Na trhu jsou dokonce k dispozici antibakteriální zubní kartáčky na citlivé zuby obsahující ionty stříbra, které brání tvorbě a množení bakterií na vláknech. „K měkkému kartáčku doporučuji používat také zubní pastu pro citlivé zuby s obsahem aktivních složek, jako je hydroxyapatit vápníku, draslík a ionty zinku, které odstraňují příčinu přecitlivělosti zubů a mají protizánětlivý účinek na dásně,“ radí Ing. Zuzana Heiník Bělová ze společnosti BELdental specializující se na péči o zuby a ústa.

Zajímavost: Zvýšenou citlivost zubů mívají ženy během těhotenství a kojení. Pro ty jsou vhodné přírodní zubní pasty obsahující organickou formu vápníku, která se získává z vaječných skořápek a posiluje zubní sklovinu. Pokud je součástí pasty také organický gel z aloe vera, pomůže při posílení a léčbě dásní.

Nebojte se fluoridu

Ke snížení citlivosti zubů občas pomáhá nasadit zubní pasty či gely s obsahem fluoridu, který pomáhá zaplňovat dentinové kanálky. „Fluorid je nejefektivnější prostředek v prevenci proti zubnímu kazu a v případě zvýšené citlivosti zubů může sám zubní lékař na zuby aplikovat fluoridovou pastu, výplach nebo glazuru a vytvořit tak dostatečnou ochranu,“ říká zubní lékařka MDDr. Jana Karbusická. Potřeba používat výrobky s obsahem fluoridu je však pro každého jiná. Záleží také na kvalitě vody a její charakteristice v dané zemi, protože v některých zemích se stále ještě fluorizuje kohoutková voda, v ČR však nikol

Hrozí při citlivosti zubů i transplantace dásní?

Pokud je příčinou citlivých zubů úbytek dásní, je na doporučení zubního lékaře možné provést transplantaci části dásně odjinud a umístit ji na postižené místo. Jestliže zvýšenou citlivost způsobují obnažené krčky, může lékař doporučit bonding pro zpevnění této oblasti. Při déletrvajících obtížích může být efektivním řešení i vyčištění zubních kanálků. „Příčin citlivosti zubů a možnosti jejich řešení existuje nespočet. Důležité je citlivost zubů řešit. Nejde totiž o nevyřešitelný problém. Nebojte proto svěřit se svým problémem zubnímu lékaři či dentální hygienistce,“ radí na závěr MDDr. Jana Karbusická.

Odeslat článek známému   Vytisknout