Zánět dásní a parodontóza - BELdental

Zánět dásní a parodontóza

01. 04. 2014

Jak bojovat se zarudlými a krvácejícími dásněmi

Krvácení dásní / onemocnění dásní

Periodontální onemocnění je charakterizováno chronickou bakteriální infekcí, které má dopad na dásně a kosti poskytující oporu zubům. Je to způsobeno hlavně hromaděním bakteriálního plaku na povrchu zubů. Pokud není léčeno, může mít periodontální onemocnění za následek ztrátu zubu.
Aby mohla hrát ústní hygiena preventivní roli, musí být precizní a úplná. Je třeba si čistit zuby nejen na povrchu, ale také prostory mezi zuby a pod linií dásně.

Uvědomte si příčiny a příznaky onemocnění dásní

Onemocnění dásní je klasifikováno z hlediska závažnosti, přičemž gingivitis je jeho nejmírnější formou. Gingivitis je nejsnadněji léčitelná a vratná forma onemocnění dásní. Pokud se však gingivitis neléčí, může postoupit do stádia periodontitis. Nejobvyklejší příčinou gingivitis je nedostatečná hygiena. Gingivitis je pojem, používaný k popisu zánětu dásní, způsobeného usazováním plaku na linii dásně. Plak se skládá z bakterií, které je třeba pravidelně odstraňovat, jinak ztvrdne na zubní kámen, který Vám může odstranit jen Váš zubní lékař.

Existuje mnoho faktorů, které činí jednotlivce náchylnějšího na gingivitis. Mimo jiné se jedná o následující faktory:

Špatná ústní hygiena
Špatná výživa
Kouření
Stárnutí
Genetické predispozice
Hormonální změny
Některé léky
Stres
Virové a plísňové infekce
Systémové choroby a stavy (jako diabetes)
Chorobné stavy snižující imunitu
Těhotenství
Ortodontická léčba

U mnoha zdravotních problémů představuje bolest spouštěč signalizující přítomnost problému. V případě gingivitis však v časném stádiu lidé obvykle pociťují jen malé nebo vůbec žádné nepříjemnosti. Proto je důležité rozpoznat časné symptomy:

Dásně, které snadno krvácí nebo jsou trvale červené a oteklé
Citlivé zuby
Trvale špatný dech

Tři ze čtyř dospělých trpí v průběhu života onemocněním dásní.

Incidence onemocnění dásní je vysoká, což zdůrazňuje důležitost rozpoznání časných příznaků onemocnění dásní (gingivitis), než přejde do stádia periodontitis a případně do stádia destrukce kosti a ztráty zubů.
Navštěvujte zubního lékaře dvakrát za rok, aby bylo možné rozpoznat onemocnění dásní v časném stádiu.
Ke zdraví ústní dutiny je třeba přistupovat jako je společnému úsilí Vás a Vašeho zubního lékaře. Je třeba, abyste prováděli denní údržbu, zatímco úkolem Vašeho zubního lékaře je pečlivě sledovat Vaše zuby a dásně a odhalit veškeré změny, které by mohly být příčinou obav. U gingivitis se může stát, že počáteční varovné příznaky zůstanou neodhaleny. Při pravidelných návštěvách zubního lékaře je však zdraví Vaší ústní dutiny pod kontrolou. Gingivitis je vratná, proto je důležitá časná detekce ve spojení s profesionální léčbou a dobrou domácí péčí.

Neléčení gingivitis může vést k závažnému onemocnění dásní.

Pokud je gingivitis ponechána neléčená, může postoupit do pokročilé formy onemocnění dásní známého jako periodontitis, které poškozuje tkáň dásně a kost pod ní. Ztrátu zubů a další poškození způsobené periodontitis již nelze vrátit zpět. Váš zubní lékař však může omezit další poškození zastavením progrese periodontitis.

Pokud se vybavíte správnými dentálními výrobky pro dentální péči, budete pravidelně chodit na kontrolu a budete vědět, jak souvisí zdraví Vaší ústní dutiny s celkovým zdravotním stavem, budete na dobré cestě ke zdravějším zubům a dásním – a k tomu, abyste byli zdravější.