Citlivé zuby - BELdental

Citlivé zuby

07. 04. 2014

Citlivé zuby

Měli jste někdy nepříjemný pocit při usrknutí kávy či konzumaci horké polévky?
Měli jste někdy podobný nepříjemný pocit při konzumaci zmrzliny či dokonce při dýchání studeného vzduchu?
Škubnete sebou někdy při čištění zubů nebo používání mezizubní niti?

Pokud jste odpověděli na některou z těchto otázek ano, je možné, že trpíte dentální hypersenzitivitou (neboli citlivostí zubů).

Citlivost zubů je definována jako ostrá bolest pocházející z podrážděného obnaženého povrchu kořene zubu. Zubní sklovina, nejpevnější látka v těle, vytváří vnější povlak na korunách zubů. Vrstva zvaná cementum vytváří vnější povlak zubu pod linií dásně. Pokud dojde k oděru skloviny nebo cementa, je obnažen citlivý dentin.

Dentin obsahuje tisíce malých kanálků viditelných pouze pod mikroskopem. Tyto kanálky vedou od povrchu skrz dentin k nervovému centru zubu – dřeni. Kanálky obsahují tekutinu a po konzumaci horkých nebo studených pokrmů se tekutina v těchto malých kanálcích pohybuje a dráždí nervy v zubu, což způsobuje bolest. Je v kanálcích nezakrytého dentinu, což umožňuje stimulaci nervu uvnitř zubu horkými, studenými nebo kyselými pokrmy a způsobuje ostrou bolest.

Pokud trpíte citlivými zuby nebo dásněmi, používejte zubní pastu s dusičnanem draselným, což je klinicky prověřené činidlo proti citlivosti. Můžete také používat ústní vody s dusičnanem draselným pro další posílení účinku. Je zásadně důležité používat velmi měkký zubní kartáček pro prevenci poškození zubů. Navštivte zubního lékaře, aby zjistil, co je příčinou citlivosti a poradil Vám, jak citlivost léčit.